
Tilskud i 2026 - Særpuljer
Eksportfremme, National Afsætning, Viden & Kompetence og Køkkenomstilling
Udover fondens ordinære pulje Landbrugsproduktion er der under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisker afsat yderligere midler til at understøtte og videreudvikle en fortsat markedsbaseret udvikling af økologien i Danmark. Midlerne er udmøntet i en række puljer med særligt fokus.
Strategier 2026
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2025 nye etårige strategier for 2026 for særpuljerne. Strategierne kan tilgås nedenfor:
- Eksportfremme - strategi 2026
- National Afsætning - strategi 2026
- Viden & Kompetence - strategi 2026
- Køkkenomstilling - strategi 2026
Fondens lovgrundlag blev opdateret pr. 1. januar 2025, herunder med en ny aktivitetsbekendtgørelse. Alle ansøgere bør orientere sig i det opdaterede materiale forud for ansøgning.
Fondens vejledning
Fondens vejledning er opdateret jf. nyt krav i administrationsbekendtgørelsens §9 om, at fonden skal efterleve Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning samt krav om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal godkende fondens vejledning forud for ansøgningsrundens start i 2025. Styrelsen har godkendt den vedlagte vejledning i marts 2025.
Vejledningen er – udover en række redaktionelle justeringer – blev opdateret på følgende centrale punkter:
- Intern løn: Opdatering af afsnit 9.1.i fondens vejledning ang. udgifter til intern løn hos ansøger/tilskudsmodtager. Hovedreglen er en beregningsteknisk årsnorm på 1649 timer, men der gives i fondens vejledning mulighed for at en række støttemodtagere har mulighed for at anvende en timesats, der er op til 20% højere, hvilket vil svare til en beregningsteknisk årsnorm på 1374 timer. Anvendelse af denne mulighed er betinget af, at støttemodtagere kan dokumentere at støttemodtager ikke overkompenseres.
- Overhead: Opdatering af afsnit 9.6. i fondens vejledning og pkt. 3.5 om overhead i ansøgningsskemaets del 3. Som hovedregel kan overhead maksimalt udgøre 18% af projektet tilskudsberettigede direkte lønudgifter. Der er dog jf. økonomistyrelsens vejledning også en række undtagelsesmulighederne, der indebærer at fonden har mulighed for at tillade en overheadsats på op til 44% af de direkte udgifter (excl. ekstern bistand), når en række betingelser er opfyldt. Der skal altid være et økonomisk rimeligt og sædvanligt forhold mellem projektets aktiviteter og den dertil knyttede overhead. Hvis ansøger ønsker at søge under undtagelsesbestemmelsen med en højere overhead end hovedreglen, skal det tydeligt begrundes, hvorfor dette er nødvendigt for projektets gennemførelse.
- Projektændringer: Opdatering af afsnit 12.2. i fondens vejledning om, hvornår der er krav om at indsende en ændringsansøgning. Der skal indsendes en ansøgning om ændring til fonden, når der er behov for at omprioritere mellem hovedbudgetposter, og hvis en hovedpost afviger mere end +/-10% eller +/-200 t. kr. af det samlede tilskudsgrundlag.
- Udvidelse af krav om revisionspåtegnet tilskudsregnskab til bl.a. universiteter: I fondsvejledningens afsnit 18 fremgår det, at alle ansøgere, der søger under fondens opslag for bevillingsåret 2026 og frem skal indsende et revisionspåtegnet tilskudsregnskab med mindre tilskudsmodtager er en statslig eller selvstændig offentlig virksomhed, der ikke i forvejen får årsregnskab påtegnet af den godkendt revisor. Det medfører bl.a. at universiteter fra og med bevillingsåret 2026 skal indsende revisionspåtegnet tilskudsregnskab.
Fonden er i gang med at udarbejde en regnskabsinstruks, der vil blive lagt på fondens hjemmeside inden 1. juli 2025. Denne vil tage udgangspunkt i Rigsrevisionens standarder for offentlig revision.
Baggrund om økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning
Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, der danner grundlag for fondens vejledning, kan læses her
- Afsnit om lønudgifter er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.1. Fastsættelse af lønniveau.
- Afsnit om overhead er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.4 Overhead
- Afsnit om projektændringer er tilpasset økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.5. Budgetændring
- Indførelse af krav om revisionspåtegning af tilskudsregnskaber for selvstændige offentlige virksomheder som fx universiteter sker på baggrund af økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.3.5. Revisionspåtegning af tilskudsregnskab.
Ansøgningsskemaet
- Del 1: Fonden indhenter fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger og projektets forhold til fondens strategi. Ansøger skal fortsat angive hjemmel for projektansøgningen. Hjemmelhenvisningerne er opdateret i forhold til ny aktivitetsbekendtgørelse.
- Del 2: Strukturen med projektbeskrivelsen er fastholdt. Der er fortsat stort fokus på at ansøger får beskrevet bl.a. forventede effekter.
- Del 3: Strukturen i projektøkonomien er i store træk fastholdt. Specifikation af intern løn er dog flyttet ned som separat punkt under 3.5., hvor de øvrige hovedposter også bliver specificeret. Skema til angivelse af udgifter til overhead er opdateret i forhold til ny vejledning. Vejledende tekst til skemaet er opdateret med henvisninger til ny vejledning.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 27. juni 2025 kl. 12.
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet fra tidligere år.
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 er der udmøntet 9 mio. kr. til puljen i forbindelse med ansøgningsrunderne for tilskud i 2026.
Derudover kan der være ubrugte midler fra 2024-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 25. september 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2026-ansøgningrunden
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2026
- De minimis erklæring (følger)
Ansøgningsskema som består af 3 dele:
- Del 1 - Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger
- Del 2 - Projektbeskrivelse
- Del 3 – Projektøkonomi (kommer snarest)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venlig projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i Word og del 3 i Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen forud for behandlingen af ansøgningerne.
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Fonden for økologisk landbrug.
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 22. august 2025 kl. 12.
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet fra tidligere år.
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 er der udmøntet 14 mio. kr. til puljen national afsætning i forbindelse med ansøgningsrunderne for tilskud i 2026.
Derudover kan der være ubrugte midler fra 2024-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 24. oktober 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2026-ansøgningrunden
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2026
- De minimis erklæring (følger)
Ansøgningsskema som består af 3 dele:
- Del 1 - Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger
- Del 2 - Projektbeskrivelse
- Del 3 – Projektøkonomi (følger)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venlig projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i Word og del 3 i Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen forud for behandlingen af ansøgningerne.
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Fonden for økologisk landbrug.
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 22. august 2025 kl. 12.
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet fra tidligere år.
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 er der udmøntet 3,3 mio kr. til puljen Viden & Kompetence i forbindelse med ansøgningsrunderne for tilskud i 2026.
Derudover kan der være ubrugte midler fra 2024-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 24. oktober 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2026-ansøgningrunden
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2026
- De minimis erklæring (følger)
Ansøgningsskema som består af 3 dele:
- Del 1 - Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger
- Del 2 - Projektbeskrivelse
- Del 3 – Projektøkonomi (følger)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venlig projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i Word og del 3 i Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen forud for behandlingen af ansøgningerne.
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Fonden for økologisk landbrug.
Køkkenomstilling – ansøgning om tilskud 2026
For ansøgningsrunden for bevillingsåret 2026 kan ansøgere være følgende:
- Kommuner, regioner og statslige institutioner til køkkener, som drives i eget regi
- Virksomheder, som driver offentlige eller private køkkener
- Virksomheder til egne private køkkener
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 22. august 2025 kl. 12.
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet fra tidligere år.
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 er der udmøntet 10 mio. kr. til puljen køkkenomstilling i forbindelse med ansøgningsrunderne for tilskud i 2026.
Derudover kan der være ubrugte midler fra 2024-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 24. oktober 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2026-ansøgningrunden
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2026
- De minimis erklæring (følger)
- Erklæring om at være et offentligt køkken
Ansøgningsskema som består af 3 dele:
- Del 1 - Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger
- Del 2 - Projektbeskrivelse
- Del 3 – Projektøkonomi (følger)
Ang. ansøgninger fra selvejende institutioner til køkkenomstillingspuljen
Fonden har fået en række spørgsmål om håndtering af ansøgninger til køkkenomstillingspuljen fra selvejende institutioner. Fonden har fået følgende afklaring fra Landbrugsstyrelsen:
”Det afgørende ift. køkkenomstillingspuljen er, hvorvidt det er en offentlig institution, hvor de køkkenansatte er offentligt ansatte, og der f.eks. ikke er sket licitation til et privat firma, der driver køkkenet i den offentlige institution. Offentlige institutioner hvor køkkenpersonalet, der bliver undervist og får opkvalificeret deres evner, er offentlig ansatte, kan støtten ydes som ej statsstøtte. Men hvis den offentlige institution har hyret en privat virksomhed til at stå for kantinedriften, vil det være virksomhedens ansatte, der får opkvalificeringen, og dermed den private virksomhed, der får glæde af støtten. I dette tilfælde vil støtten skulle ydes som de minimis.
Punkter der kan indikere at en institution er offentlig er bl.a. om institutionen er offentlig finansieret, udøver offentlige/myndigheds opgaver, om institutionen er oprettet ved lov, er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentlig tilsyn og intensiv offentlig kontrol. Men det beror hver gang på en konkret vurdering af den enkelte ansøger.”
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venlig projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i Word og del 3 i Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen forud for behandlingen af ansøgningerne.
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Fonden for økologisk landbrug.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet, herunder finansieringen, nye udgifter og omprioritering mellem budgetposter
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2026-bevillinger
- Del 1 Ændringsskema (word)
- Del 2 Projektøkonomiskema (excel)
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektudgifter for aktiviteter, der gennemføres i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
- Der kan ansøges om fristforlængelse frem til den 31. januar efter bevillingsårets udløb
- Hvis ansøgningen sendes efter den 31. december, skal der senest den 31. december indsendes en kortfattet foreløbig orientering samt et skøn over den andel af bevillingen, som ønskes anvendt i det efterfølgende år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelse af 2026-projekter kan downloades her:
- Del 1 Ansøgningsskema til projektforlængelser (Word)
- Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Skemaet vil være tilgængelig i løbet af 2026.
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden.
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Hvornår bliver tilskuddet udbetalt?
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto på baggrund af cvr-nummer.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
- Bevillingsåret 2026 (excel-fil)
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk.
