Om fonden
Fondens formål er at styrke udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug.
Fondens formål er at styrke udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug. Fonden blev dannet i 2001. Fonden er en særlig forvaltningsmyndighed og har hjemmel i landbrugsstøtteloven.
Fonden ledes af en bestyrelse, som har ansvaret for, at forvaltningen af midler sker i overensstemmelse med loven. Bestyrelsen består af 12 personer, som er udpeget af miljø- og fødevareministeren for fire år ad gangen.
Otte medlemmer er udpeget efter indstilling fra Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer, og fire medlemmer er udpeget efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd.
Det er bestyrelsen, der fastlægger fondens strategi og tildelingskriterier, og med udgangspunkt heri vurderer, hvilke projekter der skal modtage støtte. Strategien inkl. tildelingskriterier er tilgængelig på hjemmesiden, så ansøgere på forhånd kan vurdere, om et projekt kan modtage støtte.
Landbrugsstyrelsen fører tilsyn med fonden, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det overordnede ansvar for tilskudsordningen. Det betyder, at fondens årlige budget og regnskab skal godkendes af Landbrugsstyrelsen, som også fører kontrol med, at fonden lever op til lovgivningen, herunder landbrugsstøtteloven med tilhørende bekendtgørelser.
Landbrugsstyrelsen udarbejder desuden en årlig rapport om det samlede fondssystem til Folketinget. Rapporterne kan findes her.
Hvad kan fonden støtte?
Fonden kan indenfor sit formål yde støtte til afsætningsfremme, forskning og forsøg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd og kontrol samt særlige aktiviteter, som er godkendt af miljø- og fødevareministeren, jf. landbrugsstøttelovens § 7, stk. 1.
Nyttevirkningen af fondens bevillingsvirksomhed skal bredt tilfalde det økologiske jordbrug. Det betyder blandt andet, at alle forskningsresultater skal lægges åbent frem til fri afbenyttelse, at markedsføringsaktiviteter skal komme alle eller en betydelig del af landmændene til gavn samt at formidling og rådgivningstilbud skal være tilgængelige for alle relevante producenter.
Der kan kun ydes tilskud svarende til nødvendige, konkrete og dokumenterede udgifter, som er forbundet med projektet. Derfor er ansøgerne blandt andet forpligtet til at levere et detaljeret budget sammen med ansøgningen, og til at levere et tilskudsregnskab.
Hvem kan modtage tilskud?
Fonden yder tilskud til foreninger, brancheorganisationer, selvejende institutioner, offentlige institutioner og andre juridiske enheder.
Fonden lægger vægt på, at ansøgerne har den nødvendige kapacitet til at sikre fuldførelse af projektet inkl. den vigtige formidlingsdel, der skal sikre, at resultaterne kommer bredt til gavn.
Hvor kommer midlerne fra?
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager en fast årlig bevilling på finansloven, som overføres til fonden. Ministeren kan desuden give tilladelse til, at fonden modtager andre midler.
Fondens administration
I henhold til vedtægterne træffer bestyrelsen beslutning om varetagelsen af fondens administration. På den baggrund har fonden indgået aftale med Landbrug & Fødevarer om, at Landbrug & Fødevarer forestår fondens daglige, administrative ledelse og følger de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen giver. Dette omfatter de praktiske aspekter af fondens drift samt sikringen af en korrekt forvaltning af fonden i henhold til gældende lovgivning. Administrationen tager således ikke del i den faglige vurdering af projekterne.
Fonden for økologisk landbrug og de øvrige produktions- og promilleafgiftsfonde i landbruget er oprettet ved lov. Dette betyder, at fondene betragtes som offentlige forvaltningsorganer, og midlerne er ligeledes at betragte som statsmidler underlagt EU-regler for statsstøtte.
Bestyrelsen udpeges af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra landbrugets organisationer og offentlige interesser.
Landbrugsstyrelsen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er tilsynsmyndighed for fondene.
Links til regler:
- Landbrugsstøtteloven (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primær jordbrugsproduktion og forarbejdning af landbrugsprodukter omfattet af EU´s statsstøtteregler og finansieret af landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen) Ansøgningsrunden for tilskud i bevillingsåret 2025 bliver afviklet i henhold hertil.
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primær jordbrugsproduktion og forarbejdning af landbrugsprodukter omfattet af EU´s statsstøtteregler og finansieret af landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen) Tilsagn for bevillingsåret 2024 er givet med hjemmel i denne bekendtgørelse
- Bekendtgørelse om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugsområdet (Administrationsbekendtgørelsen)
Privatlivspolitik for Fonden for økologisk landbrug
Denne privatlivspolitik beskriver, hvordan Fonden for økologisk landbrug ("vi" eller "os") behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesforordning (’GDPR’) og databeskyttelsesloven.
1. Introduktion
Vi værner om dit privatliv og beskytter dine personoplysninger. Det er vigtigt for os at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt og sikkert. Formålet med denne Privatlivspolitik er at kortlægge på klar og overskuelig vis, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.
Vi opfordrer dig til at læse denne privatlivspolitik grundigt for at forstå, hvordan vi behandler dine personoplysninger og hvilke rettigheder du har i forhold til dine oplysninger.
2. Dataansvarlig
Den juridiske enhed, som er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger er:
Fonden for økologisk landbrug
CVR-nr. 33 33 51 13
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
E-mail: oekologifonden@oekologifonden.dk
Telefon: +45 33 39 40 00
3. Formål og kategorier af personoplysninger
Vores formål og ydelser er nærmere beskrevet på vores hjemmeside www.oekologifonden.dk.
Vi behandler personoplysninger til følgende formål og kategorier af personoplysninger:
Tilskud til projekter og udbetaling heraf
Fonden for økologisk landbrug yder støtte til projekter i henhold til hjemmel i Landbrugsstøttelovens kapitel 2.
Når der ansøges om tilskud til projekter hos os, indsamler vi:
- Kontaktoplysninger: navn, e-mailadresse, adresse, telefonnummer og indholdet af beskeder, der sendes til os i forbindelse med ansøgningen.
- Identitetsoplysninger: CPR-nummer.
- Virksomhedsoplysninger: CVR-nummer.
- Uddannelsesmæssig baggrund, kompetencer
- Økonomioplysninger: oplysninger om gæld til Europa-Kommissionen, og om virksomheden er kriseramt
Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på offentlig myndighedsudøvelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(e).
Ved fremsendelse af ansøgning eller andet materiale til fonden skal afsender være indforstået med, at det er ansøgers ansvar at sikre, at der er det fornødne retsgrundlag til videregivelse til fonden af eventuelle personoplysninger i form af eksempelvis oplysninger om ansatte eller eksterne samarbejdspartnere, og at disse er orienteret om denne videregivelse, herunder at fonden er forpligtet af offentligretlige regler om aktindsigt. Fonden behandler disse data som selvstændig dataansvarlig i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Information om fondens privatlivspolitik kan findes på fondens hjemmeside.
Udsendelse af informationsmateriale:
I særlige tilfælde udsender vi informationsmateriale pr. mail til dig baseret på de indsamlede kontaktoplysninger i forbindelse med tilskudsansøgning. Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på offentlig myndighedsudøvelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(e), som en del af vores vejledningspligt.
Dokumentation om projekter:
Med henblik på at kunne dokumentere fondens aktiviteter gemmer vi oplysninger om projekter, herunder personoplysninger, i overensstemmelse med gældende lovgivning. Behandlingen af disse personoplysninger er baseret på vores retlige forpligtelser i henhold til GDPR artikel 6(1)(c).
Kommunikation og offentliggørelse på hjemmesiden:
Navn og kontaktoplysninger på tilskudsmodtagere eller projektledere offentliggøres på internettet med henblik på at skabe åbenhed om fondens bevillinger. Denne behandling er baseret på vores retlige forpligtelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(c).
Optimering af brugeroplevelse på hjemmeside:
Vi indsamler almindelige personoplysninger, såsom online-identifikatorer som IP-adresser og bruger cookies til at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside. Derudover indsamler vi data om brugen af fondens hjemmeside med det formål at analysere og forbedre vores online-tjenester. Vær opmærksom på, at ingen personoplysninger videregives eller sælges til tredjepart som følge af denne proces. Denne behandling er baseret på vores legitime interesser i henhold til GDPR artikel 6(1)(f).
Sekretariatsaftale:
Sekretariatet ligger hos Landbrug & Fødevarer F.m.B.A. (”L&F”), som vi udveksler oplysninger med i henhold til GDPR artikel 6(1)(b) om opfyldelse af kontraktlig forpligtelse, da vi har indgået en sekretariatsaftale med L&F.
Vi henviser til L&F’s privatlivspolitik afsnit 3.H, hvor du kan læse mere.
4. Kilder
Vi indsamler personoplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig
- Fødevarestyrelsen
- Offentlige erhvervsregistre, såsom f.eks. CHR og CVR.
- Andre samarbejdspartnere, f.eks. pengeinstitut eller revision, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til din virksomhed.
- Øvrige offentligt tilgængelige kilder.
5. Hvem videregives dine personoplysninger til
Vi deler dine personoplysninger med selvstændige dataansvarlige, hvis vi er forpligtet til at gøre det, eller hvis det er nødvendigt for at opfylde det relevante formål.
Disse kategorier af modtagere er:
- Fondssekretariatet i Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
- Skattemyndigheder
- Revisorer
- Rådgivere
- Banker
- Andre offentlige myndigheder, herunder Landbrugsstyrelsen og Rigsrevisionen.
Vi overdrager også dine personoplysninger til vores databehandlere. Sådanne overdragelser er underlagt en databehandleraftale, og databehandleren må ikke bruge dine oplysninger til andre formål end at behandle dem på vegne af os. Disse kategorier af databehandlere er:
- IT-leverandører
Vi videregiver generelt ikke personoplysninger til tredjeparter. Dog kan personoplysningerne blive behandlet af vores it-serviceleverandører i henhold til vores instruks (databehandleraftale).
6. Opbevaringsperiode
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Hvis du har modtaget tilskud fra Fonden for økologisk landbrug opbevarer vi dine
personoplysninger i 10 år efter udløb af det regnskabsår, hvori bevillingen er udbetalt og som regnskabsmaterialet vedrører, jf. administrationsbekendtgørelsens § 3 og statsstøttegodkendelse SA. 27228.
Hvis du har modtaget et afslag på din ansøgning fra Fonden for økologisk landbrug, opbevarer vi dine personoplysninger i 10 år efter afslaget er meddelt. Denne opbevaring sker af hensyn til at vi kan overholde vores retlige forpligtelse i henhold til GDPR art. 6(1)(c) efter administrationsbekendtgørelsens § 3 og statsstøttegodkendelse SA. 27228.
7. Overførsel ud af EU/EØS
Vi opbevarer personoplysninger inden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller lande, der har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau.
Hvis personoplysninger overføres uden for EU/EØS, indsæt nedenstående:
Hvis vi overfører personoplysninger til virksomheder eller myndigheder, der er hjemmehørende uden for (i) EØS eller (ii) lande med et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, sker sådanne overførsler i overensstemmelse med GDPR kap. V. Nærmere oplysninger om overførsler, herunder kopi af dataoverførselsaftaler, som vi anvender, kan rekvireres ved skriftlig henvendelse via e-mail til oekologifonden@oekologifonden.dk.
8. Fortrolighed
Fonden er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedslovens regler om aktindsigt. Ansøgninger, afrapporteringer mv. og de deri indeholdte personoplysninger bliver derfor alene behandlet fortroligt inden for rammerne af gældende lovgivning om offentlighed i forvaltningen. Ansøgningerne der kan indeholde personoplysninger kan blive videregivet til et bred udvalg af fagkyndige og brancherepræsentanter efter samtykke fra ansøger.
9. Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder:
- Retten til information. Du har ret til at anmode os om oplysninger om eller adgang til dine personlige informationer. Der er dog undtagelser, som betyder, at du ikke altid modtager al den information, som vi behandler.
- Retten til berigtigelse. Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig berigtiget. Du har også ret til at få fuldstændiggjort personoplysninger, som du mener er ufuldstændige.
- Retten til sletning. Du har i visse tilfælde ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger.
- Retten til begrænsning af behandling. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
- Retten til at gøre indsigelse. Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Det betyder, at du kan stoppe eller forhindre os i at behandle dine personoplysninger. Det gælder dog kun i visse tilfælde, og vi behøver ikke stoppe med at behandle dine personoplysninger, hvis vi kan give legitime grunde til at forsætte behandlingen af dine personoplysninger.
- Retten til at tilbagekalde samtykke. Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke til enhver tid. Din tilbagekaldelse vil ikke have betydning for lovligheden af behandlingen foretaget inden din tilbagekaldelse af dit samtykke.
- Retten til dataportabilitet. Du har ret til at anmode om at modtage de personoplysninger, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Retten er dog ikke ubegrænset og der kan derfor være visse tilfælde, hvor vi ikke er forpligtet til at imødekomme an anmodning om dataportabilitet.
- Retten til at klage. Du kan altid indgive en klage til Datatilsynet på https://www.datatilsynet.dk/.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at rette en skriftlig henvendelse via e-mail til oekologifonden@oekologifonden.dk.
10. Databeskyttelsesrådgiver
I henhold til persondataforordningens regler herom har fonden udpeget en databeskyttelsesrådgiver.
Denne er: Morten Haarh Jensen, SEGES Innovation P/S, 8200 Aarhus N, mhj@seges.dk, tlf. 30921739.
Registrerede kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren angående alle spørgsmål om behandling af deres oplysninger og om udøvelse af deres rettigheder i henhold til persondataforordningen.
Databeskyttelsesrådgiveren er underlagt tavshedspligt eller fortrolighed vedrørende udførelsen af sine opgaver i overensstemmelse med EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret.
Sidst opdateret: 10. oktober 2024
Fonden for økologisk landbrug bestyrelse består af tolv medlemmer, heraf er otte repræsentanter fra erhvervet og fire repræsentanter for offentlige interesser.
Bestyrelsen udpeges for en fireårig periode. Indeværende periode er 1. november 2024 til 31. oktober 2028
Bestyrelsen er udpeget af miljø- og fødevareministeren efter forudgående udtalelse i enighed fra Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer (8 repræsentanter) og efter fælles udtalelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet Tænk samt Danmarks Frie Forskningsfond (4 repræsentanter).
Medlemmerne af fondens bestyrelse fremgår nedenfor.
En oversigt over medlemmernes tilhørsforhold af relevans for arbejdet i Fonden for økologisk landbrug kan ses her (under opdatering).
Bestyrelsesmedlemmer
Brian Holm
Camilla Udsen
Dorrit Andersen
Jørgen Eriksen
Katrine Lindegaard
Lars Juhl Munkholm
Maria Bast
Ninna Rieper Boesen
Ole Andresen
Stine Hjarnø Jørgensen
Svend Daverkosen
Thomas Roland
Du kan her læse fondens vedtægter.
Det fremgår af fondens budgetter og regnskaber, hvem der har fået tilskud, hvilke projekter der er støttet samt tilskuddets størrelse.
Årsregnskaber:
Budgetter:
Her kan tilskudsmodtagere mfl. hente fondens logo.
- Hent logo i pdf-format
- Hent logo i worddokument, hvorfra logoet kan kopieres og indsættes
- Kontakt sekretariatet, hvis der er behov for logo i andet format
Fonden opfordrer tilskudsmodtagere til at indsætte fondens logo på hjemmesider, i rapporter, vejledninger, manualer, fact sheets, artikler, notater, plancher og øvrige materialer, som udarbejdes i støttede projekter, og samtidig oplyse, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Fonden opfordrer ligeledes til, at der ved omtale af projektet på hjemmesider, i pressen, annoncering o.l. fremgår, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Hvis dit projekt er finansieret af midler fra EU’s genopretningsplan skal du som tilskudsmodtager - hvor det er relevant – informere om tilskuddet ved at indsætte et logo med følgende tekst ”Finansieret af Den Europæiske Union – NextGenerationEU”. Når EU-logoet vises sammen med fondens logo skal det vises mindst lige så tydeligt og synligt som fondens logo og være mindst lige så stort som det største af de andre logoer. Der må ikke foretages ændringer af EU-logoet. Læs mere herom i undermappen "Om skiltningskrav for projekter finansieret af EU's genopretningsmidler" under fanen Bevillingsåret 2024 - særpuljer.