Om fonden
Fondens formål er at styrke udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug.
Fondens formål er at styrke udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug. Fonden blev dannet i 2001. Fonden er en særlig forvaltningsmyndighed og har hjemmel i landbrugsstøtteloven.
Fonden ledes af en bestyrelse, som har ansvaret for, at forvaltningen af midler sker i overensstemmelse med loven. Bestyrelsen består af 12 personer, som er udpeget af miljø- og fødevareministeren for fire år ad gangen.
Otte medlemmer er udpeget efter indstilling fra Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer, og fire medlemmer er udpeget efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd.
Det er bestyrelsen, der fastlægger fondens strategi og tildelingskriterier, og med udgangspunkt heri vurderer, hvilke projekter der skal modtage støtte. Strategien inkl. tildelingskriterier er tilgængelig på hjemmesiden, så ansøgere på forhånd kan vurdere, om et projekt kan modtage støtte.
Landbrugsstyrelsen fører tilsyn med fonden, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det overordnede ansvar for tilskudsordningen. Det betyder, at fondens årlige budget og regnskab skal godkendes af Landbrugsstyrelsen, som også fører kontrol med, at fonden lever op til lovgivningen, herunder landbrugsstøtteloven med tilhørende bekendtgørelser.
Landbrugsstyrelsen udarbejder desuden en årlig rapport om det samlede fondssystem til Folketinget. Rapporterne kan findes her.
Hvad kan fonden støtte?
Fonden kan indenfor sit formål yde støtte til afsætningsfremme, forskning og forsøg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd og kontrol samt særlige aktiviteter, som er godkendt af miljø- og fødevareministeren, jf. landbrugsstøttelovens § 7, stk. 1.
Nyttevirkningen af fondens bevillingsvirksomhed skal bredt tilfalde det økologiske jordbrug. Det betyder blandt andet, at alle forskningsresultater skal lægges åbent frem til fri afbenyttelse, at markedsføringsaktiviteter skal komme alle eller en betydelig del af landmændene til gavn samt at formidling og rådgivningstilbud skal være tilgængelige for alle relevante producenter.
Der kan kun ydes tilskud svarende til nødvendige, konkrete og dokumenterede udgifter, som er forbundet med projektet. Derfor er ansøgerne blandt andet forpligtet til at levere et detaljeret budget sammen med ansøgningen, og til at levere et tilskudsregnskab.
Hvem kan modtage tilskud?
Fonden yder tilskud til foreninger, brancheorganisationer, selvejende institutioner, offentlige institutioner og andre juridiske enheder.
Fonden lægger vægt på, at ansøgerne har den nødvendige kapacitet til at sikre fuldførelse af projektet inkl. den vigtige formidlingsdel, der skal sikre, at resultaterne kommer bredt til gavn.
Hvor kommer midlerne fra?
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager en fast årlig bevilling på finansloven, som overføres til fonden. Ministeren kan desuden give tilladelse til, at fonden modtager andre midler.
Fondens administration
I henhold til vedtægterne træffer bestyrelsen beslutning om varetagelsen af fondens administration. På den baggrund har fonden indgået aftale med Landbrug & Fødevarer om, at Landbrug & Fødevarer forestår fondens daglige, administrative ledelse og følger de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen giver. Dette omfatter de praktiske aspekter af fondens drift samt sikringen af en korrekt forvaltning af fonden i henhold til gældende lovgivning. Administrationen tager således ikke del i den faglige vurdering af projekterne.
Fonden for økologisk landbrug og de øvrige produktions- og promilleafgiftsfonde i landbruget er oprettet ved lov. Dette betyder, at fondene betragtes som offentlige forvaltningsorganer, og midlerne er ligeledes at betragte som statsmidler underlagt EU-regler for statsstøtte.
Bestyrelsen udpeges af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra landbrugets organisationer og offentlige interesser.
Landbrugsstyrelsen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er tilsynsmyndighed for fondene.
Links til regler:
- Landbrugsstøtteloven
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primærproduktion af jordbrugsprodukter omfattet af EU's statsstøtteregler og finansieret af jordbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugsområdet (Administrationsbekendtgørelsen)
Privatlivspolitik for Fonden for økologisk landbrug
Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan Fonden for økologisk landbrug ("vi" eller "os") behandler dine personoplysninger.
1. Dataansvarlig
Den juridiske enhed, som er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger er:
Fonden for økologisk landbrug
CVR-nr. 33 33 51 13
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
E-mail: okologifonden@lf.dk
Telefon: +45 33 39 40 00
2. Brug af personoplysninger
Tilskud til projekter
Fonden for økologisk landbrug yder støtte til projekter i henhold til hjemmel i Landbrugsstøtteloven. Vi indsamler og anvender personoplysninger i forbindelse med modtagelse og behandling af ansøgninger om støtte til projekter, og i forbindelse med den løbende behandling og afslutning af projekterne. Dertil udsender vi i særlige tilfælde informationsmateriale pr. mail på baggrund af indsamlede kontaktoplysninger. Vores formål og ydelser er nærmere beskrevet på vores hjemmeside www.okologifonden.dk.
Dokumentation om projekter
Med henblik på at kunne dokumentere fondens aktiviteter gemmer vi oplysninger om projekter, herunder personoplysninger, i henhold til lovgivningens krav herom.
Offentliggørelse på hjemmesiden
Navn og kontaktoplysninger på tilskudsmodtagere eller projektledere offentliggøres på internettet med henblik på at skabe åbenhed om fondens bevillinger.
3. Kategorier af personoplysninger
Vi indsamler følgende oplysninger til de nævnte formål, når disse oplysninger fremgår af ansøgning eller andet materiale sendt til fonden:
Almindelige personoplysninger: Navn og kontaktoplysninger. Vi indsamler for- og efternavne, e-mailadresser, postadresser, telefonnummer og andre lignende kontaktdata.
Almindelige personoplysninger: Indhold. Vi indsamler også indholdet i beskeder, som sendes til os.
Ved fremsendelse af ansøgning eller andet materiale til fonden skal ansøger være indforstået med, at det er ansøgers ansvar at sikre, at der er det fornødne retsgrundlag til videregivelse til fonden af eventuelle personoplysninger i form af eksempelvis oplysninger om ansatte eller eksterne samarbejdspartnere, og at disse er orienteret om denne videregivelse, herunder at fonden er forpligtet af offentligretlige regler om aktindsigt. Fonden behandler disse data som selvstændig dataansvarlig i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Information om fondens privatlivspolitik kan findes på fondens hjemmeside.
4. Kilder
Vi indsamler personoplysninger fra følgende kilder:
-
Direkte fra dig
-
Andre samarbejdspartnere, f.eks. pengeinstitut eller revision, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til din virksomhed.
-
Øvrige offentligt tilgængelige kilder.
5. Behandlingsgrundlag
Fonden er en særlig forvaltningsmyndighed og uddeler støtte i henhold til lovgivningen om fondens virke. Det vil navnlig sige
-
Landbrugsstøtteloven og bekendtgørelser udstedt med hjemmel heri.
-
Øvrige offentligretlige regler som forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondatalovgivningen.
6. Videregivelse af dine personlige oplysninger
Personoplysninger kan blive videregivet til advokat, revisor, eksterne eksperter i forbindelse med ekspertvurdering eller effektevaluering, samt til Landbrugsstyrelsen og Rigsrevisionen. Fonden er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedslovens regler om aktindsigt. Ansøgninger, afrapporteringer mv. og de deri indeholdte personoplysninger bliver derfor alene behandlet fortroligt inden for rammerne af gældende lovgivning om offentlighed i forvaltningen.
7. Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder:
-
Du har ret til at anmode om indsigt, berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger.
-
Du har også ret til at modsætte dig behandlingen af dine personoplysninger og få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
-
Retten til sletning og begrænsning af personoplysninger kan begrænses af lovgivningens krav til arkivering af data og dokumentation samt øvrige, offentligretlige regler.
-
Du har ret til at modtage de personoplysninger, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
-
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at rette en skriftlig henvendelse via e-mail til okologifonden@lf.dk. Der kan være betingelser eller begrænsninger til disse rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du f.eks. har ret til dataportabilitet i det konkrete tilfælde - dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med behandlingsaktiviteterne.
8. Databeskyttelsesrådgiver
I henhold til persondataforordningens regler herom har fonden udpeget en databeskyttelsesrådgiver: Denne er: Ole Folkmann, Landbrug & Fødevarer, Axeltorv 3, 1609 Kbh V, dpo@lf.dk, tlf. 3339 4000.
Registrerede kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren angående alle spørgsmål om behandling af deres oplysninger og om udøvelse af deres rettigheder i henhold til persondataforordningen.
Databeskyttelsesrådgiveren er underlagt tavshedspligt eller fortrolighed vedrørende udførelsen af sine opgaver i overensstemmelse med EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret.
9. Optimering af brugeroplevelse på hjemmeside:
Almindelige personoplysninger: Vi indsamler online-identifikatorer såsom IP-adresser og cookies.
Almindelige personoplysninger: Vi indsamler data om brugen af fondens hjemmeside.
Ingen personoplysninger videregives eller sælges til tredjepart.
Fonden for økologisk landbrug bestyrelse består af tolv medlemmer, heraf er otte repræsentanter fra erhvervet og fire repræsentanter for offentlige interesser.
Bestyrelsen udpeges for en fireårig periode. Indeværende periode er 1. november 2020 til 31. oktober 2024
Bestyrelsen er udpeget af miljø- og fødevareministeren efter forudgående udtalelse i enighed fra Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer (8 repræsentanter) og efter fælles udtalelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet Tænk samt Danmarks Frie Forskningsfond (4 repræsentanter).
Medlemmerne af fondens bestyrelse fremgår nedenfor. En oversigt over medlemmernes tilhørsforhold af relevans for arbejdet i Fonden for økologisk landbrug kan ses her.
Bestyrelsesmedlemmer
Thomas Roland (Formand)
Jørgen Eriksen (Næstformand)
Brian Holm
Camilla Udsen
Jens Otto Rasmussen
Katrine Lindegaard
Maria Bast
Ninna Rieper Boesen
Stine Hjarnø Jørgensen
Svend Daverkosen
Uffe Bie
Veronika Hansen
Du kan her læse fondens vedtægter.
Fondens budgetter og regnskaber er godkendt af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra fondens bestyrelse.
Det fremgår af fondens budgetter og regnskaber, hvem der har fået tilskud, tilskuddets størrelse, hvilke projekter der ydes tilskud til samt en kort beskrivelse af projekterne.
Årsregnskaber:
- Regnskab 2022
- Regnskab 2021
- Regnskab 2020
- Regnskab 2019
- Regnskab 2018
Budgetter:
- Basisbudget 2024 - offentliggøres forventelig i december 2023
- Basisbudget 2023
- Basisbudget 2022
- Basisbudget 2021, Ændringsbudget 2021
- Basisbudget 2020, Ændringsbudget 2020
- Basisbudget 2019, Ændringsbudget for 2019
Her kan tilskudsmodtagere mfl. hente fondens logo.
- Hent logo i pdf-format
- Hent logo i worddokument, hvorfra logoet kan kopieres og indsættes
Fonden opfordrer tilskudsmodtagere til at indsætte fondens logo på hjemmesider, i rapporter, vejledninger, manualer, fact sheets, artikler, notater, plancher og øvrige materialer, som udarbejdes i støttede projekter, og samtidig oplyse, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Fonden opfordrer ligeledes til, at der ved omtale af projektet på hjemmesider, i pressen, annoncering o.l. fremgår, at projektet har fået tilskud fra fonden.