Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 1. juli 2024 kl. 12.
Det forventes, at der på finansloven for 2025 er afsat 10 mio. kr. Derudover kan der være være uforbrugte midler fra 2023-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen.
Fonden modtog 33 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 17,4 mio. kr.
Ansøgningerne blev behandlet på fondens bestyrelsesmøde den 27. august 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2025 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Der er ikke foretaget indholdsmæssige justeringer. Henvisningerne til lovgrundlaget er blevet ajourført.
Kort om ansøgningsmaterialet
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
- I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
- I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
- I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
- Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi for puljen, vejledning samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument. Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.