Tilskud i 2025 - Særpuljer: Lukkede for ansøgninger
Eksportfremme, National Afsætning, Viden & Kompetence, Køkkenomstilling og Plantebaserede fødevarer
Udover fondens ordinære pulje Landbrugsproduktion er der under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisker afsat yderligere midler til at understøtte og videreudvikle en fortsat markedsbaseret udvikling af økologien i Danmark. Midlerne er udmøntet i en række puljer med særligt fokus.
For bevillingsåret 2025 har fonden fem særpuljer.
1. Eksportfremme
2. National Afsætning
3. Viden & Kompetencer "Tjek-puljen"
4. Køkkenomstilling
5. Plantebaserede Fødevarer
Information om de respektive puljers strategier mm kan tilgås nedenfor.
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 blev der afsat nye midler til økologiindsatser til at supplere puljen til eksportfremme på oprindeligt 6 mio. kr. Der blev dermed udmøntet i alt 9,9 mio. kr. til eksportfremme via Fonden for økologisk landbrug i forbindelse med ansøgningsrunderne for tilskud i 2025.
Uforbrugte midler fra seneste regnskabsaflæggelse indgik også i bevillingsrammen.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 3. juli 2024 kl. 12.
Fonden modtog 18 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 14.9 mio. kr.
Ansøgningerne blev behandlet på fondens bestyrelsesmøde den 27. august 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Puljen er finansieret af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at fondens særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Fondens 2025-pulje er delvist finansieret af EU’s genopretningsmidler.
Finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at de bevilgede projekter er omfattet af et skiltningskrav. Læs mere herom under "Om skiltningskrav finansieret af EU's genopretningsmidler" andet sted på denne side.
Foretræde for bestyrelsen
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen forud for behandlingen af ansøgningerne.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af den danske, økologiske eksport.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2025 har bestyrelsen foretaget et servicetjek af strategien. Der er ikke foretaget indholdsmæssige justeringer. Henvisningerne til lovgrundlaget er blevet ajourført.
Kort om ansøgningsmaterialet
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
- I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
- I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
- I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
- Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi for puljen, vejledning samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen Eksportfremme 2022-2025, opdateret marts 2024
- Vejledning om tilskud, for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere samt deres revisorer
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk - skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format:https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter også vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Opdatering pr. 18. juni 2024 om bevillingsramme
I Aftale om deludmøntning af Grøn Fond af april 2024 blev der afsat midler til økologiindsatser. Puljen til national afsætning blev i den forbindelse øget med 4 mio. kr. Den samlede pulje til ansøgning for bevillingsåret 2025 blev således på 14 mio. kr.
Derudover kan der være uforbrugte midler fra fondens seneste regnskabsaflæggelse, som vil indgå i bevillingsrammen.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 19. august 2024 kl. 12.
Fonden modtog 23 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 25 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 24. september 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Puljen er finansieret af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at fondens særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Fondens 2025-pulje er delvist finansieret af EU’s genopretningsmidler.
Finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at de bevilgede projekter er omfattet af et skiltningskrav. Læs mere herom under "Om skiltningskrav finansieret af EU's genopretningsmidler" andet sted på denne side.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af afsætningen af økologi på det danske marked.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2025 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Der er ikke foretaget indholdsmæssige justeringer. Henvisningerne til lovgrundlaget er blevet ajourført.
Kort om ansøgningsmaterialet
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
- I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
- I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
- I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
- Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi for puljen, vejledning samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen National Afsætning 2022-2025, opdateret marts 2024
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk - Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, del 2 og del 3 er samlet i ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen. Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 19. august 2024 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 4 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2025. Derudover er der uforbrugte midler fra fondens seneste regnskabsaflæggelse, som vil indgå i bevillingsrammen.
Fonden modtog 4 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 4,8 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 24. september 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Puljen er finansieret af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at fondens særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Fondens 2025-pulje er finansieret af EU’s genopretningsmidler.
Finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at de bevilgede projekter er omfattet af et skiltningskrav. Læs mere herom under "Om skiltningskrav finansieret af EU's genopretningsmidler" andet sted på denne side.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for puljen Viden & Kompetence.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2025 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Der er foretaget enkelte justeringer. Derudover er henvisningerne til lovgrundlaget blevet ajourført.
Kort om ansøgningsmaterialet
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
-
I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
-
I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
-
I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
-
Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsskemaet består af strategi for puljen, vejledning og ansøgningsskema.
- Fondens strategi 2022-2025 for puljen Viden & Kompetence. opdateret marts 2024
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2024 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
- De minimis erklæring
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, del 2 og del 3 er samlet i ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen.
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Opdatering pr. 18. juni 2024 om bevillingsramme og strategien
Puljen til køkkenomstilling var oprindeligt på 10 mio. kr. I forbindelse med udmøntning af grøn fond i april 2024 blev puljen øget med 2,5 mio. kr. Derudover er der uforbrugte midler fra seneste regnskabsaflæggelse, som vil indgå i bevillingsrammen. Puljen vil således være på over 12,5 mio. kr.
Samtidig med udvidelse af bevillingsrammen er der ændringer i tilskudsmulighederne. Se også afsnit nedenfor om strategien.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 23. september 2024 kl. 12.
Fonden modtog 23 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 13 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 25. oktober 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Puljen er finansieret af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at fondens særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Fondens 2025-pulje er delvist finansieret af EU’s genopretningsmidler.
Finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at de bevilgede projekter er omfattet af et skiltningskrav. Læs mere herom under "Om skiltningskrav finansieret af EU's genopretningsmidler" andet sted på denne side.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i sommeren 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for omstilling til økologi i professionelle køkkener.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er der foretaget ændringer i strategien.
I lighed med puljens første to bevillingsår er puljen nu udvidet til igen også at omfatte kompetenceudvikling i private, professionelle køkkener.
Der er derudover foretaget ændringer med hensyn til ansøgerkategorier. For ansøgningsrunden for bevillingsåret 2025 kan ansøgere være følgende:
- Kommuner, regioner og statslige institutioner til køkkener, som drives i eget regi
- Virksomheder, som driver offentlige eller private køkkener
- Virksomheder til egne private køkkener
Henvisningerne til lovgrundlaget er blevet ajourført.
Ang. ansøgninger fra selvejende institutioner til køkkenomstillingspuljen
Fonden har fået en række spørgsmål om håndtering af ansøgninger til køkkenomstillingspuljen fra selvejende institutioner.
Fonden har fået følgende afklaring fra Landbrugsstyrelsen:
”Det afgørende ift. køkkenomstillingspuljen er, hvorvidt det er en offentlig institution, hvor de køkkenansatte er offentligt ansatte, og der f.eks. ikke er sket licitation til et privat firma, der driver køkkenet i den offentlige institution. Offentlige institutioner hvor køkkenpersonalet, der bliver undervist og får opkvalificeret deres evner, er offentlig ansatte, kan støtten ydes som ej statsstøtte. Men hvis den offentlige institution har hyret en privat virksomhed til at stå for kantinedriften, vil det være virksomhedens ansatte, der får opkvalificeringen, og dermed den private virksomhed, der får glæde af støtten. I dette tilfælde vil støtten skulle ydes som de minimis.
Punkter der kan indikere at en institution er offentlig er bl.a. om institutionen er offentlig finansieret, udøver offentlige/myndigheds opgaver, om institutionen er oprettet ved lov, er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentlig tilsyn og intensiv offentlig kontrol. Men det beror hver gang på en konkret vurdering af den enkelte ansøger.”
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi, vejledning samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen Køkkenomstilling 2022-2025, opdateret juni 2024
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk.
Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument. Dette dokument tilgår bestyrelsen.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 23. september 2024 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 5 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2025. Derudover er der uforbrugte midler fra fondens seneste regnskabsaflæggelse, som vil indgå i bevillingsrammen.
Fonden modtog 4 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 2,7 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 25. oktober 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
2025-puljen er finansieret af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Fondens 2025-pulje er finansieret af EU’s genopretningsmidler.
Finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at de bevilgede projekter er omfattet af et skiltningskrav. Læs mere herom under "Om skiltningskrav finansieret af EU's genopretningsmidler" andet sted på denne side.
Foretræde for bestyrelsen
Der tilbydes ikke foretræde for bestyrelsen.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i sommeren 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af økologiske, plantebaserede fødevarer.
Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Der er ikke foretaget indholdsmæssige justeringer. Henvisningerne til lovgrundlaget er blevet ajourført.
Kort om ansøgningsmaterialet
Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
- I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
- I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
- I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
- Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi, vejledning samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen Plantebaserede fødevarer 2022-2025, opdateret marts 2023
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet består af tre dele.
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomiskemaet (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk. Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri har meddelt fonden, at særpuljer i perioden 2022-2025 er helt eller delvist finansierede af EU’s genopretningsmidler NextGenerationEU.
Det drejer sig om hovedparten af bevilgede projekter under følgende puljer:
- Eksportfremme
- National Afsætning
- Viden & Kompetence
- Køkkenomstilling
- Plantebaserede Fødevarer
Når projektet er finansieret af EU’s genopretningsmidler fremgår dette af fondens tilsagn.
Ministeriet har oplyst, at finansieringen fra EU’s genopretningsplan indebærer, at projekter er omfattet af et skiltningskrav. Det betyder konkret, at tilskudsmodtagere - hvor det er relevant – skal informere om tilskuddet ved at indsætte et logo med følgende tekst ”Finansieret af Den Europæiske Union – NextGenerationEU”.
Reglerne for skiltning fremgår af artikel 34, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/241 af 12. februar 2021 om oprettelse af genopretnings- og resiliensfaciliteten.
Det fremgår af forordningen, at det navnlig gælder, når tilskudsmodtagere promoverer tiltagene og deres resultater. Og at det skal ske ved at give sammenhængende, effektive og forholdsmæssige målrettede oplysninger til forskellige modtagergrupper, herunder medierne og offentligheden.
Det kan fx være, når der er omtale af projekterne på støttemodtagers hjemmeside, på sociale medier eller i pressemeddelelser.
Logoet (på dansk) kan findes her.
Logoet (på engelsk) kan findes her.
Kontrol og sanktion af skiltningskrav i forhold til genopretningsmidler er ikke reguleret i forordningen om EU’s genopretningsmidler. Fonden vil dog foretage stikprøvekontrol af skiltekravet ift. genopretningsmidler. Hvis der konstateres manglende skiltning, vil fonden anmode støttemodtager om at rette op herpå.
Når EU-logoet vises sammen med andre logoer (f.eks. for tilskudsmodtagere eller andre finansierende partnere), skal det vises mindst lige så tydeligt og synligt som de andre logoer og være mindst lige så stort som det største af de andre logoer. Der må ikke foretages ændringer af EU-logoet.
Der er ikke krav om, at Fonden for Økologisk Landbrugs logo skal være synligt ved omtale af fondens projekter, men der opfordres hertil. Hvis de to logoer står ved siden af hinanden, skal de fylde lige meget.
Du kan læse mere om genopretningsmidlernes anvendelse i Danmark mere generelt her: EU-genopretningsplan
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet, herunder finansieringen, nye udgifter og omprioritering mellem budgetposter
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2025-bevillinger
- Del 1 Ændringsskema (word)
- Del 2 Projektøkonomiskema (excel)
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektudgifter for aktiviteter, der gennemføres i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
- Der kan ansøges om fristforlængelse frem til den 31. januar efter bevillingsårets udløb
- Hvis ansøgningen sendes efter den 31. december, skal der senest den 31. december indsendes en kortfattet foreløbig orientering samt et skøn over den andel af bevillingen, som ønskes anvendt i det efterfølgende år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelse af 2025-projekter kan downloades her:
- Del 1 Ansøgningsskema til projektforlængelser (Word)
- Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Skemaet vil være tilgængelig i løbet af 2025.
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden.
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Hvornår bliver tilskuddet udbetalt?
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto på baggrund af cvr-nummer.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
- Bevillingsåret 2025 (excel-fil)
(Erklæring offentliggøres snarest)
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk.