Særpuljer 2023 / Afsluttet
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som tilskudsmodtager forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
Efter udløbet af den etårige projektperiode er der fortsat en række forhold, der skal iagttages. Det drejer sig først og fremmest om aflæggelse af tilskudsregnskab og faglig beretning, således at der kan føres kontrol med midlernes korrekte anvendelse.
Dertil kan der være krav om offentliggørelse af de resultater, projektet genererer.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud til gennemførelse af projekter i kalenderåret 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 21. juni 2022 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 6 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2023. Derudover kan der være uforbrugte midler fra 2021-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen for 2023.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af den danske, økologiske eksport. Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Bestyrelsen vurderede, at der ikke var behov for justeringer af strategien.
Tilbud om foretræde for bestyrelsen
Fonden tilbyder alle ansøgere at få foretræde for bestyrelsen. Foretræde afvikles i forbindelse med fondens bevillingsmøde i august 2022. Der må forventes begrænset tid pr. projekt. Foretræde vil blive afviklet digitalt ved brug af teams. De nærmere oplysninger om foretræde, herunder tidsplan vil foreligge efter ansøgningsfristens udløb.
Opdatering 16/8: På baggrund af de indkomne ansøgninger har bestyrelsen vurderet, at de ikke har behov for en præsentation af de enkelte ansøgninger. Bestyrelsen har derfor besluttet, at der ikke afholdes foretræde for bestyrelse forud for behandlingen af ansøgningerne den 30. august.
Ansøgningsmaterialet for 2023-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi for puljen, vejledninger samt ansøgningsskema.
- De minimis erklæring
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk.
Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: www.pdfmerge.com
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2023.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 13. marts 2024
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2023
Skabelonen for den faglige beretning består af en del:
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) (offentliggøres i november)
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2023
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A er skrivebeskyttet, så der kun kan skrives i de grå felter.
Såfremt revisor har bemærkninger og forbehold kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades jf. sidste afsnit.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
- Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word) - ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud til gennemførelser af projekter i kalenderåret 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 17. august 2022 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 10 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2023. Derudover er der uforbrugte midler fra 2021-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen for 2023.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde i år.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af afsætningen af økologi på det danske marked. Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Bestyrelsen besluttede en enkel justering af teksten på siden om puljens indsatsområder. Set i lyset af at puljen Køkkenomstilling er blevet etableret, så er teksten om omstilling til økologi i private og offentlige køkkener blevet justeret, så eksemplet alene vedrører understøttende informationsaktiviteter.
Ansøgningsmaterialet for 2023-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi for puljen, vejledninger samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen National Afsætning 2022-2025, opdateret marts 2022
- Vejledning om tilskud
- Vejledning om revision
- De minimis erklæring
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, del 2 og del 3 er samlet i ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen.
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2023.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 13. marts 2024
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2023
Skabelonen for den faglige beretning består af en del:
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) (offentliggøres i november)
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2023
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter.
Såfremt revisor har bemærkninger og forbehold kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades jf. sidste afsnit.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
- Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word) - ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud til projekter i kalenderåret 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 22. august 2022 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 4 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2023. Derudover er der uforbrugte midler fra 2021-regnskabsaflæggelsen, som vil indgå i bevillingsrammen for 2023. Bevillingsrammen vil være i størrelsesordenen 5,2 mio. kr.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for puljen Viden & Kompetence. Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Bestyrelsen vurderede, at der ikke var behov for justeringer af strategien.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen.
Ansøgningsmaterialet for 2023-ansøgningsrunden
Ansøgningsskemaet består af strategi for puljen, vejledninger og ansøgningsskema.
- Fondens strategi 2022-2025 for puljen Viden & Kompetence
- Vejledning om tilskud
- Vejledning om revision
- De minimis erklæring
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, del 2 og del 3 er samlet i ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen.
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2023.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 13. marts 2024
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2023
Skabelonen for den faglige beretning består af en del:
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) (offentliggøres i november)
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2023
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A er skrivebeskyttet, så der kun kan skrives i de grå felter.
Såfremt revisor har bemærkninger og forbehold kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades jf. sidste afsnit.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
- Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word) - ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud til gennemførelse af projekter i kalenderåret 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 26. september 2022 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 17 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2023. Derudover er der uforbrugte midler fra 2022-bevillingsåret, som vil indgå i bevillingsrammen for 2023.
Foretræde
Fonden tilbyder ikke foretræde for bestyrelsen.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i sommeren 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for omstilling til økologi i professionelle køkkener. Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. Der er på den baggrund foretaget en række justeringer af strategien. Det drejer sig navnlig om beskrivelsen af indsatsen, så puljens fokus tydeliggøres og om tilskudsberettigede udgifter. Der henvises til den opdaterede strategi, jf. nedenstående.
Ansøgningsmaterialet for 2023-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi, vejledninger samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen Køkkenomstilling 2022-2025, opdateret 2022
- Vejledning om tilskud
- Vejledning om revision
- De minimis erklæring
- Erklæring om at være et offentligt køkken
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk.
Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: www.pdfmerge.com
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2023.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 13. marts 2024
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2023
Skabelonen for den faglige beretning består af en del:
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) (offentliggøres i november)
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2023
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter.
Såfremt revisor har bemærkninger og forbehold kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades jf. sidste afsnit.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
- Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word) - ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Nyhed efter annoncering af ansøgningsrunden: Yderligere 25 mio. kr. til puljen Plantebaserede fødevarer i 2023
Forligskredsen bag Aftale om Grøn Omstilling af Landbruget har besluttet, at 25 mio. kr. af 2023-bevillingen til Fonden for Plantebaserede Fødevarer skal søges udmøntet af Fonden for økologisk landbrug. Baggrunden er, at Fonden for Plantebaserede Fødevarer først kan være etableret pr. 1. januar 2023 med en første ansøgningsrunde i foråret 2023.
Bestyrelsen har takket ja til at løfte opgaven. Midlerne vil blive udmøntet sammen med de nuværende midler til indsatsen i puljen Plantebaserede fødevarer. Uddeling af midlerne vil således ske på baggrund af fondens nuværende strategi for puljen.
Da det er en større udvidelse af puljen, og at ansøgningsfristen er forholdsvis tæt på, har bestyrelsen besluttet at rykke ansøgningsfristen fra den 26. september til den 20. oktober kl. 12. Samtidig er bevillingsmødet rykket fra 26. oktober til den 18. november 2022.
---000---
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud til gennemførelse af projekter i kalenderåret 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 20. oktober 2022 kl. 12.
Der er i økologiaftalen afsat 14 mio. kr. til brug i bevillingsåret 2023. Derudover de 25 mio. kr. jf. aftalen i forligskredsen bag Grøn Omstilling af Landbruget.
Kort om strategien
Bestyrelsen fastlagde i sommeren 2021 en fireårig strategi for 2022-2025 for fremme af økologiske, plantebaserede fødevarer. Forud for åbningen af ansøgningsrunden for tilskud i 2023 har bestyrelsen foretaget et servicetjek. På baggrund heraf er det på side 7 blevet tilføjet, at hovedfokus er fremme af 100 pct. plantebaseret kost. Samtidig en anerkendelse af, at animalske fødevarekategorier i fx produkter og i opskrifter kan bidrage til at flytte kosten i en plantebaseret retning. På side 14 og 15 om tildelingskriterier er der en tilføjelse til de generelle kriterier om projektets økologiske fokus, samt en tilføjelse til de projektspecifikke kriterier for afsætningsfremme, om i hvor høj grad der er tale om fremme af 100 pct. plantebaseret kost.
Foretræde for bestyrelsen
Der tilbydes i år ikke foretræde for bestyrelsen.
Ansøgningsmaterialet for 2023-ansøgningsrunden
Ansøgningsmaterialet består af strategi, vejledninger samt ansøgningsskema.
- Fondens strategi for puljen Plantebaserede fødevarer 2022-2025, opdateret
Vejledning om tilskud - Vejledning om revision
- De minimis erklæring
Ansøgningsskemaet består af tre dele. Vær opmærksom på at del 2 og del 3 er forskellig alt efter projektets fokus, jf. strategiens to indsatser.
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2a Projektbeskrivelsen - Indsats 1 Udvikling af den økologiske planteproduktion - jordbrugsprodukter til plantebaserede fødevarer (word)
- Del 3a Leverancer, Effekt, Projektøkonomi - Indsats 1 Udvikling af den økologiske planteproduktion - jordbrugsprodukter til plantebaserede fødevarer (excel)
- Del 2b Projektbeskrivelsen - Indsats 2 Udvikling af markedet for økologiske, plantebaserede fødevarer (word)
- Del 3b Projektøkonomi - Indsats 2 Udvikling af markedet for økologiske, plantebaserede fødevarer (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk. Skriv venlig projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word
- Del 2 i word
- Del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: www.pdfmerge.com
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en mail med kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2023.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 13. marts 2024
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2023
Skabelonen for den faglige beretning består af en del. Vær dog opmærksom på, at der er en udgave alt efter projektets fokus, jf. strategiens to indsatser.
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) Indsats 1 Udvikling af den økologiske planteproduktion - jordbrugsprodukter til plantebaserede fødevarer
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word) Indsats 2 Udvikling af markedet for økologiske, plantebaserede fødevarer
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2023
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter.
Såfremt revisor har bemærkninger og forbehold kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades jf. sidste afsnit.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
- Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word) - ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2023-bevillinger
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektudgifter for aktiviteter, der gennemføres i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
- Der kan ansøges om fristforlængelse frem til den 31. januar efter bevillingsårets udløb
- Hvis ansøgningen sendes efter den 31. december, skal der senest den 31. december indsendes en kortfattet foreløbig orientering samt et skøn over den andel af bevillingen, som ønskes anvendt i det efterfølgende år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelse af 2023-projekter kan downloades her:
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til oekologifonden@oekologifonden.dk
Hvornår bliver tilskuddet udbetalt?
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling: Bevillingsåret 2023 (excel-fil)